Jagten efter relevans

Om søgemaskinernes stræben efter at levere relevante søgeresultater til sine brugere

En stor del af forklaringen på de største søgemaskiners success, skyldes deres fokus på søgeresultater af høj kvalitet – relevans.

I en tid hvor store dele af Internettet består af spam og redundant information, er det afgørende at kunne levere relevante resultater på brugeres søgninger.

Den svære opgave – hvad søger brugerne efter?
Uanset hvad brugere finder på at skrive i søgefeltet, skal søgemaskinerne præsentere relevante søgeresultater. De skal prøve at finde ud af hvad brugerne søger efter og de skal filtrere irrelevante websider fra, inden søgeresultater præsenteres.

Det er en svær opgave for søgemaskinerne. En ting er hvad brugerne skriver i søgemaskinerne, men hvad mener de?

Når en bruger skriver “biler” i søgefeltet, vil brugeren mon så købe en ny bil? Se billeder af biler? Finde ekstraudstyr til sin bil? Eller læse test af biler?

Beregning af relevans
Søgemaskinerne benytter en lang række algoritmer til at afgøre hvilke søgeresultater, der er mest relevante for den pågældende søgning.

Algoritmerne måler bl.a. på websidernes indhold og opbygning, temaerne for siderne, links fra andre websites og kvaliteten af dem.

Flere af søgemaskinerne er desuden begyndt at måle på brugeradfærd og trafik. Hvis størstedelen af de brugere, der søger på “biler” klikker på links til bilforhandlere, formodes det at søgemaskinerne inddrager denne adfærd i vægtningen af søgeresultaterne.

Systemer som Alexa og søgemaskinernes Toolbar plug-ins, kan give søgemaskinerne en masse information om brugeradfærd. Hvilke websites de besøger, hvor de kom fra, hvor længe de er der og hvad de foretager sig der.

Målingerne og vægtningerne foretages automatisk af søgemaskinerne, for det er en uoverkommelig opgave at løse manuelt.

Søgemaskinerne hemmeligholder deres algoritmer
Når søgemaskinernes beregning af relevans foregår automatisk og efter bestemte retningslinier, vil det logisk set kunne lade sig gøre at fremstille websider, der altid ranker højt for specifikke søgeord.

Retningslinierne for algoritmerne kendes imidlertid ikke præcist, for søgemaskinerne giver ikke specifikke oplysninger om de flere hundrede parametre, der indgår i beregning af relevans.

Søgemaskinernes algoritmer og parametrene de måler på, er ikke perfekte. Mange af de søgeresultater, der stadig placeres højt i resultatlisterne, er irrelevante eller direkte spam.

Hvis søgemaskinerne offentliggjorde algoritmerne og parametrene, ville webmastere kunne bruge disse parametre som en checkliste for at opnå høje placeringer i søgemaskinerne. Det ville medføre flere irrelevante søgeresultater.

Istedet giver søgemaskinerne retningslinier for hvordan godt og relevant indhold bør være.

Relevans kontra profit
Det er gratis for os at benytte søgemaskiner og det koster dyrt at drifte og udvikle store søgemaskiner.

Søgemaskinernes indtægt kommer hovedsagelig fra betalt annoncering, som f.eks. Google Adwords. Der er en skrøbelig balance mellem søgemaskinernes tilbud om organisk søgning og betalt annoncering.

Visse søgemaskiner er tidligere faldet for fristelsen til at lade betalt annoncering dominere, hvilket de fleste brugere oplever som forringet kvalitet.

Et eksempel, er den tidligere søgemaskinekonge AltaVista, som gik portalvejen og fokuserede på betalt annoncering og reklamer. AltaVista tabte terræn, mistede besøgende og benytter i dag Yahoo’s søgeresultater i sit indeks.

De tre store søgemaskiner i dag, Google, Yahoo og MSN, har alle deres søgemaskine som deres kerneydelse. Derudover har de en bred vifte af ydelser og produkter, heriblandt betalt annoncering og reklamer.

Det bliver interessant at se, om de tre store kan holde tilstrækkeligt fokus på søgning og relevans.