Forklaringer af ord og termer relateret til søgemaskineoptimering
| Algoritme En algoritme er en formel søgemaskinerne benytter til at bestemme websiders placeringer i søgeresultaterne… |
| Alt attribut Alt attributten benyttes til beskrivelse af billeder på web… |
| Anker tekst Anker tekst er den synlige tekst i et tekstlink… |
| Backlink Backlink er et link til egen website fra anden website… |
| Banned Banned er en betegnelse benyttet om websites, der er fjernet fra en søgemaskine… |
| Black Hat SEO Black Hat SEO er en betegnelse for ikke godkendte metoder, til at opnå højere ranking… |
| Blog Blog er en forkortelse for Weblog. Let opdaterbare websider, ofte med et personligt og dagbogsagtigt præg… |
| Cloaking Cloaking er en betegnelse for at vise forskelligt websideindhold til hhv. besøgende og søgemaskiner… |
| CMS Et CMS er et system til opbygning og vedligeholdelse af websites… |
| CSS CSS er et kodesæt til at formatere tekst, billeder og øvrigt indhold på websider… |
| Database En database er en samling af struktureret information, oftest i elektronisk form… |
| Directory Et directory er et søgbart Internet kartotek over websites… |
| DMOZ DMOZ er verdens største manuelt vedligeholdte directory… |
| Doorway Pages Doorway Pages er sider oprettet for at placere sig højt i søgemaskinernes resultatlister… |
| Duplicate Content Duplicate Content, er en betegnelse for samme indhold på to eller flere websider… |
| Dynamiske sider Dynamiske websider er sider der kan genereres automatisk og ofte henter sine data fra en database… |
| Google Adsense Adsense er Googles program for betalt annoncering på websites… |
| Google Adwords Adwords er Googles tilbud indenfor betalt annoncering… |
| Google Bomb Google Bomb er en betegnelse for brugen af mange indgående tekstlinks til at opnå høj ranking i Google… |
| Google Bowling Google Bowling er en betegnelse for at oprette mange links til et konkurrende website, som Google derefter straffer… |
| Google Dance Google Dance er betegnelsen for de periodiske udsving, der forekommer i Googles resultatlister… |
| Konvertering En konvertering er når den besøgende foretager en bestemt handling… |
| Link Farm Link Farm er en betegnelse for en mængde websider som alle linker til hinanden… |
| Linkpopularitet Linkpopularitet er et udtryk for mængden og kvaliteten af indgående links… |
| Overture Overture var navnet på en virksomhed, der tilbød PPC annoncering. Virksomheden kendes nu som Yahoo! Search Marketing…. |
| PageRank Google’s patenterede metode til angivelse af en websides vigtighed… |
| PPC PPC er en annonceringsform til markedsføring på Internettet… |
| Redirect Metode til omdirigering af adresser for websider… |
| Robots.txt Robots.txt er en fil på websitet som fortæller søgemaskinerobotterne hvilke sider der skal indekseres… |
| SEM SEM står for Search Engine Marketing – markedsføring på Internettet… |
| SEO SEO står for Search Engine Optimization, optimering af websites for at opnå gode placeringer i søgemaskinerne… |
| SERP SERP står for Search Engine Ranking Page – søgemaskinernes resultatsider… |
| Spider En Spider er en søgemaskinerobot der finder indhold til søgemaskinerne… |
| Søgemaskine En søgemaskine er en søgbar database, med indhold fra websider på Internettet… |
| Søgeord Søgeord, er de ord en bruger indtaster i søgefeltet i en søgemaskine… |
| Title Tag En websides titel, som fremgår af teksten i browserens topbjælke… |
| White Hat SEO White Hat SEO er betegnelse for brugen af godkendte metoder, til at opnå højere ranking… |